Veelgestelde vragen

Bezorging en Verzending

We streven ernaar je pakketje zo snel en efficient mogelijk te bezorgen. Wat kan je van ons verwachten wanneer je een product bij ons koopt:

Wanneer wordt het pakket verzonden?

Voor 20:00 uur besteld, dezelfde dag verzonden. We kunnen je pakket nog dezelfde dag verzenden wanneer deze besteld en betaald is voor 20:00 ‘s avonds. Let op, voor producten die verstuurd worden vanuit ons magazijn in Spanje geldt, voor 18:00 uur besteld, dezelfde dag verzonden.

Kan ik mijn bestelling volgen?

Nadat we je pakket aan onze vervoerder gegeven hebben zul je een track en trace code ontvangen. Op deze manier kun je je bestelling volgen en kun je wanneer nodig je bezorg datum en adres aanpassen.

Wie is de bezorger van het pakket?

Momenteel verzenden wij met PostNL en hun partners. We hebben een zeer goede relatie met PostNL en vertrouwen hen volledig met onze bezorging. Wanneer iets niet gaat zoals gepland laat het dan vooral weten zodat we dit zo spoedig mogelijk op kunnen lossen.

Krijg ik een waterfilter wanneer ik een waterkan koop?

Ja, in iedere ZeroWater kan zit een gratis ZeroWater filter. We vinden het belangrijk dat je direct aan de slag kan met schoon en zuiver water.

Wat filtert het ZeroWater filter?

Klik hier voor meer informatie.

Welk filter past in welke waterkan/watersysteem?

Het ZeroWater 5-traps vervangingsfilter past in elke ZeroWater waterkan / waterfilter systeem. Deze zijn per stuk of in grotere hoeveelheden verkrijgbaar.
Alleen de drinkbekers hebben een eigen kleiner filter. Drinkbekers zijn helaas niet meer verkrijgbaar, de drinkbeker filters nog wel. 

Van welke materialen zijn de ZeroWater producten gemaakt?

ZeroWater®-filters zijn gemaakt van BPA-vrij polypropyleen. ZeroWater®-waterkannen en waterfilter systemen zijn gemaakt van BPA-vrij polypropyleen en ABS.

Hoe maak ik mijn ZeroWater waterkan/waterfilter systeem schoon? LET OP!! Niet het filter

Reinig je apparaat in lauwwarm water met milde zeep, spoel het vervolgens af en droog het grondig af met een keukenrol. We hebben ontdekt dat het drogen met een stoffen theedoek zeepresten kan achterlaten, waardoor het moeilijk is om een 000-meting te krijgen.

Kan mijn ZeroWater waterkan/waterfilter systeem in de afwasmachine?

Nee, wij raden het af om de afwasmachine te gebruiken voor het reinigen van uw ZeroWater producten.

Mijn filter was vochtig toen ik deze uit het zakje haalde. Wat nu?

Het is normaal dat het filter een beetje vochtig is bij het openen van de container en/of bij het losschroeven van de blauwe deksel. Bij ZeroWater wassen we de filterlagen uit voordat we deze in het filter plaatsen zodat je het filter na ontvangst niet door hoeft te spoelen.

Moet ik het filter doorspoelen na ontvangst?

Nee, dit is niet meestal niet nodig. Mocht er nog iets aan koolstof vrij komen, dan kun je deze even spoelen om dit te verwijderen. Bij ZeroWater spoelen we de filterlagen uit voordat we deze in het filter plaatsen. Dit is ook de reden waarom het filter na het openen soms een beetje vochtig aanvoelt.

Filtert het ZeroWater filter ook mineralen uit het water?

Het klopt dat het ZeroWater filter alle mineralen uit het water filtert. Het filter kan geen onderscheid maken tussen de verschillende stoffen en zal alle opgeloste vaste stoffen uit het water filteren. De hoeveelheid mineralen die door drinkwater wordt geconsumeerd is slechts een klein deel van de totale dagelijkse mineralen consumptie. 

Mocht u nadien toch mineralen willen toevoegen dan is dit uiteraard mogelijk.

Mineralen toevoegen
Een optie is om het water te remineraliseren door de gewenste mineralen opnieuw aan het gefilterde water toe te voegen. Dit kan eenvoudig worden gedaan door (een) druppel(s) zoutoplossing (sole), een klein snufje mineraal zout aan het glas water toe te voegen of mineraal stenen aan je gefilterde water toe te voegen. Je kunt eenvoudig zelf een zoutoplossing maken met een mineraalzout naar keuze. Je kunt ook kant-en-klare druppels kopen. Uit eigen ervaring kunnen we “Vitals Multi Trace” aanbevelen.

Let op, als je dit in de waterkan doet, zal de TDS waarde van het gefilterde water geen 000 meer zijn maar hoger.

Hoe kan ik mijn geopende vervangingsfilter bewaren?

Het filter hoeft niet constant in water te staan. Als je het echter voor langere tijd niet gebruikt raden we je aan het filter in een luchtdichte zak of container te bewaren en in de koelkast om te zorgen dat het filter in goede staat blijft. Let wel, wij adviseren een filter nooit langer dan tot 3 maanden na openen van de verpakking te gebruiken en/of te bewaren.

Hoe kan ik mijn ongeopende vervangingsfilters bewaren?

De verpakte filters hebben geen houdbaarheidsdatum. We raden je echter aan ze niet langer dan 1 jaar te bewaren. Bewaar ze op een koele/droge/donkere plaats.

Mag ik warm/heet water filteren?

Nee, zodra je heet/gekookt water over het filter giet, gaat je waterfilter kapot en zal deze niet meer naar behoren functioneren.

Kan ik ander water dan kraanwater zuiveren met ZeroWater?

Het ZeroWater filter kan technisch gezien de meeste vormen van water zuiveren. Omdat wij geen tests gedaan hebben op de het zuiveren van water, anders dan goedgekeurd drinkwater, geven wij geen garantie op de zuiverheid en kwaliteit van dit water. Zodoende raden wij aan het gefilterde water bij een lab te laten testen of deze daadwerkelijk te consumeren is. Het nuttigen van dit water is volledig voor eigen risico.

Help, bij het plaatsen van een nieuw filter heb ik geen 000-waarde! Wat kan ik hieraan doen?

Het gefilterde water MOET altijd vanaf dag 1 een 000-waarde afgeven. Indien dit niet het geval is, hieronder staand een overzicht van de mogelijke oorzaken.

1. Restwater, zeepresten of stof
Het kan zijn dat er restwater van je vorige filter, zeepresten van het schoonmaken of stof uit de fabriek aanwezig is in de kan. Hierdoor wordt de TDS meting beïnvloed. Oplossing: maak alle onderdelen van de kan en het filter welke in contact staan met het gefilterde water goed schoon. Droog deze grondig af. Plaats hierna het (nieuwe) filter (weer) in de kan. 

2. Lekkage filter
Het kan zijn dat je het filter niet strak genoeg hebt ingedraaid. Hierdoor lekt er kraanwater langs de afdichtringen. Je ziet dan langzaam druppeltjes of soms zelfs een straaltje water tussen het filter en de kraanwaterbak lekken. Het niet-gefilterde water en het gefilterde water mengen dan in de kan, waardoor de TDS niet 000 is. Wel is de waarde in deze situatie altijd lager dan van je kraanwater. Oplossing: monteer dan het filter strakker in het waterreservoir. Neem hiervoor beiden uit je waterkan. Plaats de waterreservoir omgekeerd op een vlak oppervlakte, en draai het filter er opnieuw op zijn kop in. Hierdoor gaat het indraaien gemakkelijker, en kun je deze steviger aandraaien. 

3. Niet goed gespoeld
Het kan zijn dat het filter niet (genoeg) gespoeld is in de fabriek. Na het fabricageproces worden nieuwe filters in de fabriek (door)gespoeld met ZeroWater, zodat je thuis direct kunt genieten van 000 PPM op je TDS meter. Daarom zijn ze bijna altijd vochtig in de verpakking. Oplossing: je kunt dit proces nabootsen door het waterreservoir enkele keren te hervullen, je kan te legen, en te kijken of de TDS waarde in de waterkan daalt. Het gefilterde water wat niet 000 is, kun je hergebruiken om je waterreservoir mee te vullen.

4. Filter defect
Het kan zijn dat het filter wel goed is ingedraaid, maar deze lekt door een defect. Door de lekkage mengen het niet-gefilterde water en het gefilterde water in je kan, waardoor de TDS niet 000 is. Wel is de waarde in deze situatie altijd lager dan, of gelijk aan, je kraanwater. Oplossing: controleer de silecone ring van het filter en het schroefdraad van de waterreservoir op oneffenheden. Deze zouden glad en passend moeten zijn. De buitenkant van het filter mag geen gaatjes of scheuren bevatten. Er mag alleen een klein gaatje van 2 millimeter aan de onderkant van het filter aanwezig mag zijn is een klein gaatje van. Indien je dergelijke problemen waarneemt, stuur ons dan duidelijke foto’s van de defecten toen. 

Je kunt bovenstaande scenario’s stuk voor stuk testen door ervoor en erna in de kan de TDS waarde te meten. Wij gaan er van uit dat een hiervan voor jou de oplossing is, en je weer 000 TDS op de meter heeft. Indien dat toch niet het geval is, neem dan contact op met de klantenservice via service@zerowater.nl of via +31 (0)88 0034 140.

Er zitten zwart/bruine spikkeltjes in mijn reservoir. Wat moet ik doen? 

Omdat de bovenkant van het filter gedeeltelijk open is, kunnen deeltjes uit de bovenste filterlaag het reservoir binnendringen. Dit is geen probleem. De zwart/bruine vlekjes die je ziet zijn deeltjes uit het koolstoffilter. Om te zorgen dat er min mogelijk deeltjes uit het filter komen, raadt ZeroWater aan bij het vullen van het reservoir het water niet direct op het filter te schenken maar ernaast.

Hoe lang gaat een filter mee?

Hoe lang een filter meegaat, is afhankelijk van de TDS waarde van je kraanwater. De TDS-waarde geeft aan hoeveel organische opgeloste elementen er in je kraanwater zitten. Dit meet je met een TDS-meter. Aan de hand van de tabel kun je vervolgens zelf inschatten hoeveel water er per filter gefilterd kan worden. 
TDS -> 000-001 -> schoon water
TDS -> 002-050 -> lage vervuiling -> 150+ liter per filter
TDS -> 051-200 -> meest voorkomende vervuiling -> 100-150 liter per filter
TDS -> 201-300 -> hoge vervuiling -> 50-100 liter per filter
TDS -> 301-400 -> zeer hoge vervuiling -> 30-50 liter per filter
TDS -> 401+ -> extreem hoge vervuiling -> minder dan 30 liter per filter

Wanneer vervang ik mijn filter?

Een filter dient vervangen te worden bij een TDS  waarde van 006 PPM of hoger. De andere indicatie van een verzadigd filter is verandering van de geur en / of smaak van het gefilterde water. Vele klanten omschrijven dit als licht zurig of citroenachtig. Dit is het sterkst waarneembaar na verhitting van het gefilterde water. 

Zodra je een van beide veranderingen waarneemt (meting van 006+ of verandering smaak/geur), is het tijd om je filter te vervangen.

Wanneer gebruik ik mijn TDS meter?

Bij dagelijks gebruik raden wij aan om de TDS waarde in de kan regelmatig meten. Naar gelang uw waterconsumptie kun je op gevoel variëren in frequentie. Zodra je 001+ PPM meet, raden wij aan om elke hervulling te meten.

Wat kan ik doen als het filter niet goed doorloopt?

Over het algemeen komt het langzaam doorlopen door een mogelijk vacuüm in de onderste bak of een luchtbel in het filter zelf. Aan te raden is om even het reservoir uit de onderste bak te liften zodat het vacuüm opgeheven kan worden.

Als dit niet werkt, haal dan het witte reservoir uit de waterkan en vul deze met enkele centimeters water. Knijp enkele keren hard in het midden van het filter (mag zo’n 2 tot 3 cm inknijpen). Er zal dan lucht omhoog borrelen en na het loslaten wordt er weer water naar binnen gezogen. Herhaal dit
tot er geen lucht meer uit komt. Enkele keren hard met het filter tegen de rand van je gootsteen tikken mag ook.

Advies is om het kraanwater niet direct op het gaas van het filter te gieten, omdat er op die manier sneller luchtbellen in komen.

Het gefilterde water smaakt/ruikt vreemd. Wat kan dit zijn?

Gefilterd water smaakt anders dan het kraanwater dat men gewend is. Het smaakt meestal veel zachter dan “gewoon” kraanwater. Maar ook kraanwater smaakt op elke plek in Nederland weer verschillend. Dit is met name afhankelijk van de bron die door het waterleidingbedrijf gebruikt wordt en hoeveel kalk er wordt toegevoegd. Soms moet iemand een paar dagen wennen aan de smaak maar daarna wil niemand meer terug! En bij thee komt ineens de echte smaak van thee naar boven en verdwijnt het bittere totaal bij gebruik van Zerowater.
Zodra het filter (nagenoeg) verzadigd is, kan de geur en / of smaak van het gefilterde water veranderen. Vele klanten omschrijven dit als zurig of zelfs citroenachtig. De scheikundige uitleg is dat alkalisch water na de-ionisatie in het zure bereik kan komen na het absorberen van CO2. Dit effect treedt ook op bij zuiver water, de pH kan van 7,5 naar 6,5 of iets lager gaan. 
Smaakverandering bij gebruik van het filter is meestal een teken van een (nagenoeg) verzadigd filter. Smaak betekent immers dat er elementen worden doorgelaten. Meet alstublieft de TDS waarde van het water in uw kan. Als deze hoger dan 006 is, dient u deze (zoals aangegeven in de handleiding) te vervangen. Het kan zelfs zijn dat de TDS 001 aangeeft het water al zurig smaakt. Omdat het filter al bijna verzadigd is, kun je overwegen om het filter eerder te vervangen. Wij adviseren in ieder geval bij 001+ TDS om elke hervulling even te meten, en het filter bij 006 te vervangen. 

Is er kans op bacteriegroei in het filter?

Het filter bevat koper-zinkgranulaat van hoge zuiverheid dat in combinatie met actieve kool zeer effectief is in het verminderen van chloor en waterstofsulfide, het voorkomt ook schimmelvorming en bacteriegroei.

Hoe lang duurt het voordat het water gefilterd is?

De filtratie zal langzamer zijn dan de conventionele 2-traps filters omdat de ZeroWater 5-traps filtratie veel harder werkt om meer verontreinigingen te verwijderen. In het volgende Youtube filmpje kunt u zien hoe lang het filteren duurt.

Wat meet de TDS meter?

De meegeleverde TDS-meter geeft het totaal aan opgeloste vaste stoffen in delen per miljoen, ppm aan.

Mag de TDS meter in de koelkast bewaard worden?

Wij raden dit af, omdat bij een vochtige koelkast oxidatie in de batterijen kan optreden. Wij adviseren de TDS meter buiten de koelkast te bewaren.

Help, mijn TDS meter blijft op 000 staan. Wat te doen?

Hoogstwaarschijnlijk staat de HOLD functie aan. Deze functie is bedoeld om de meting op het scherm te laten staan, zodat je deze buiten de kan kunt aflezen. Afhankelijk van het model meter, staat er HOLD in het scherm als deze functie geactiveerd is. Deze kun je deactiveren door nogmaals op de HOLD (houd ingedrukt knop) te drukken. Probeer het hierna opnieuw. Hiermee moet het opgelost zijn. 

Help, mijn TDS meter doet helemaal niets meer. Wat te doen?

Mogelijk zijn de batterijen op (2x LR44 – type afhankelijk). Deze dien je periodiek te vervangen. Je treft het batterijen compartiment bovenaan achter het dopje (deze is te verwijderen met een mesje). Probeer het na het vervangen opnieuw. 

Wat zijn Total dissolved Solids?

Total Dissolved Solids (TDS) zijn opgeloste vaste stoffen in het water. Dit zijn zowel organische als niet-organische sedimenten die in water kunnen worden aangetroffen en die bijdragen aan een verschil in smaak en uiterlijk van water. Opgeloste vaste stoffen komen onze watervoorziening binnen via de bronnen (bijvoorbeeld pesticiden in oppervlaktewater, duinwater, putwater) maar ook vanuit de omhulsels van de gebruikte (oude) leidingen zowel buitenshuis als binnenshuis (lood, plastic).

Help, mijn TDS meter is niet meegeleverd met mijn 9 liter waterfilter systeem.

De meegeleverde TDS meter is ingeklikt in het piepschuim.

Recycling programma?

Wij zijn druk bezig met ons recyclingprogramma. Verwachting is dat dit voor het einde van het jaar uitgerold wordt. Voor nu zouden wij je willen adviseren, indien mogelijk, de gebruikte filters te bewaren. Zodra het programma uitgerold wordt, zorgen we ervoor dat iedereen hiervan op de hoogte is via onze websites en sociale media-accounts.

Hoe kan ik verkoper worden?

Neem contact met ons op via de contactpagina om in contact met ons te komen.

Help, ik kom er niet uit?

Neem dan contact op met de klantenservice via service@zerowater.nl of via +31 (0)88 0034 140.

Retouren en ruilen

Hoe kan ik een product retourneren?

Wij doen er alles aan om je bestelling naar tevredenheid uit te voeren. Als je toch wilt afzien van jouw aankoop, dan kan dat binnen de wettelijk bepaalde periode van 14 dagen na ontvangst van de bestelling zonder opgave van redenen. Deze periode gaat in op de dag nadat het pakket door of namens jou in ontvangst genomen is. Wil je een product retourneren? Laat het ons dan weten via het contactformulier en stuur het product binnen 14 dagen na ontvangst naar:

Adressering

Retourneren is op eigen kosten. Stuur je retour naar het volgende adres:

ZeroWaterfilter NL – Retouren
Herenweg 15
3602 AM Maarssen
Nederland

Zorg ervoor dat je de originele pakbon of een brieftje met je contact gegevens bij het pakket doet, zodat wij weten naar wie wij de aankoopkosten kunnen terugstorten. Doe je dit niet, dan kunnen wij niks met de retourzending doen.

Wat stuur je terug?

Zorg er voor dat de door jou bestelde producten schoon en compleet in de originele verpakking zitten. Vergeet de TDS meter niet. Ongeopende filters in seal mogen ook retour. De originele pakbon of een briefje met hierop jouw bestelnummer kun je toevoegen zodat wij jouw bestelling kunnen vinden en jouw retour sneller kunnen verwerken. Wanneer het product tijdens het retourneren kapot gaat mogen wij hier extra kosten voor rekenen. Missende onderdelen brengen wij in mindering op je bestelbedrag.

Geopende filters:

Als je een filter al hebt geopend, hoeft deze niet teruggestuurd te worden. Vanwege hygiënische redenen mogen wij deze niet retour nemen en weder verkopen. Wij brengen voor elk geopend filter (ook als deze bij een kan zat) 10,- Euro in mindering op je bestelbedrag.

Terugstorting

Wanneer je een product retourneert betalen we het volledige aanschafbedrag terug. Dit is inclusief de kosten voor het verzenden van het product. Dit zal binnen 14 dagen na ontvangst van de retour gedaan worden. Let op de kosten voor het retourneren van het product zijn voor eigen rekening. 

Product ruilen

Natuurlijk is het mogelijk om een product te ruilen. Let op hierbij gelden bovenstaande retour condities ook. Wij zullen het artikel waarvoor je de retour wilt ruilen binnen 5 dagen na ontvangst van de retour versturen.